APS Bestuursadvies: “Wij werken als bestuursbureau voor het pensioenfondsbestuur”

Rabinder

Het team Bestuursadvies & pensioenbeleid levert één van de waardevolle adviesdiensten die Achmea Pensioenservices naast de pensioenadministratie aanbiedt. Ons bestuursadvies is van hoge kwaliteit en toegespitst op de belangen van het specifieke fonds!” Kan dat ook voor pensioenfondsen met de uitvoering elders? “Absoluut”, benadrukt manager bestuursadvies & pensioenbeleid Rabinder Raghoe, “we werken voor pensioenfondsen in alle soorten en maten en doen dat volstrekt onafhankelijk. Ook voor pensioenfondsen met de pensioenadministratie buiten Achmea Pensioenservices.”

Goede ondersteuning is urgent, zeker in deze hectische tijden
Waarmee wij een fondsbestuur in de praktijk ondersteunen? Rabinder: “Denk aan het takenpakket van een bestuursbureau. Deze taken, inclusief de verplichtingen in het kader van governance, kunnen we volledig uitvoeren. Ook kunnen we een bestaand bestuursbureau aanvullen. We voeren dan delen van dat takenpakket uit, al naar gelang de wensen. De vraag naar onze deskundigheid is momenteel groot. Het zijn hectische tijden in de sector en dat maakt goede bestuurs- en beleidsondersteuning van pensioenfondsen ook urgent. Veel besturen van vooral de kleinere tot middelgrote fondsen staan onder druk. Wij zijn de professionals die zowel pensioeninhoudelijk als organisatorisch naast het pensioenfondsbestuur staan.”

Ervaring met het begeleiden van de transitie Wet toekomst pensioenen (Wtp)
“Het begeleiden van de Wtp-transitie staat nu natuurlijk bij alle pensioenfondsbestuurders hoog op de agenda”, vervolgt Rabinder. “We hebben daar al de nodige ervaring mee opgedaan door onze samenwerking met pensioenfondsen die op korte termijn overstappen naar het nieuwe pensioenstelsel. Ervaring is in zo’n traject van onschatbare waarde, ook in de contacten met de toezichthouders. Veel fondsbestuurders maken zo’n transitie één keer in hun leven mee. Voor ons is het natuurlijk ook nooit gesneden koek. Elk fonds en elk traject is weer anders, maar we kennen wel de valkuilen, we hebben draaiboeken klaarliggen en we weten wat er wanneer moet gebeuren.

 quote 

De linking pin én de dagelijkse ondersteuning
Eigenlijk fungeren onze bestuursadviseurs namens de bestuurders als de voelsprieten in de pensioenwereld; ze zijn hun linking pin. Ze houden de vinger aan de pols. Verder is de documentatie iets dat je niet mag onderschatten. Bestuursadviseurs dienen bijvoorbeeld stukken in bij toezichthouders. En hebben contacten met deelnemersorganisaties, verantwoordingsorganen en raden van toezicht. Het hele stakeholdermanagement kan aan bod komen. En net zo belangrijk is de dagelijkse ondersteuning. Denk aan het maken van notulen, het opstellen van (voorleggers bij) adviesnotities en beleidsstukken en het bijhouden van actie- en besluitenlijsten. En aan het organiseren en faciliteren van vergaderingen. Onze fondssecretarissen slagen er door hun efficiënte en zorgvuldige aanpak in om een fondsbestuur echt te ontzorgen. Dat samen maakt dat pensioenfondsbestuurders – ook al is dat voor hen vaak een nevenfunctie - continu in control kunnen blijven.

Competenties in het team bestuursadvies vullen elkaar aan
“Ik ben trots op het team” geeft Rabinder aan. “Naast bestuursadviseurs bestaat het team uit fondssecretarissen en beleidsadviseurs. We leggen zo vanuit die verschillende vakgebieden specialistische kennis op tafel. Ook werken we nauw samen met onze juristen, actuarissen en communicatie adviseurs. Door de korte lijnen binnen Achmea Pensioenservices kunnen wij onze klanten snel van de juiste en deskundige informatie voorzien. De bestuursadviseurs kijken steeds vooruit. Ze duiken daarvoor zelf de inhoud in. Ze zorgen ervoor dat ze op tijd weten wat er aan gaat komen. Vervolgens stemmen ze voor een onderwerp een plan de campagne af met de klant. Wat zijn de acties, wat zijn de tijdlijnen en wie doet wat? Daarvoor moet de adviseur goed passen bij de specifieke klant. Hier zorgen wij dan ook voor een goede match.

Bestuursadvies kent de klant en de weg
"Elke klant wordt bediend door een vast team van mensen dat zich volledig richt op de belangen van die specifieke klant," vertelt Rabinder. "Of het nu gaat om ontwikkelingen op de financiële markten, wereldwijde gezondheid of geopolitieke ontwikkelingen, het onverwachte blijft een constante factor. Als bestuur moet je klaarstaan om elk nieuw probleem aan te pakken. Daarvoor heb je een professional in je team nodig die op het juiste moment de juiste vragen stelt en precies weet welke richting je op moet gaan."

"Onze klanten waarderen dit enorm. In het klanttevredenheidsonderzoek van 2023 kreeg bestuursadvies gemiddeld een 8,7. Daar zijn we ontzettend trots op, en we blijven ons inzetten om die tevredenheid op hoog niveau te houden."

Meer informatie over Bestuursadvies lees je in onze digitale brochure.