APS Juridisch Advies: “Dicht bij de uitvoering geven we praktisch en doelgericht advies. Dat is onze kracht.”

Thirsa de Vries

Een van de diensten die Achmea Pensioenservices (APS) naast de pensioenuitvoering aanbiedt, is juridisch advies. Meestal aan APS-klanten, maar niet uitsluitend. En vaak in samenhang met actuarieel advies en bestuursadvies van APS, maar ook zelfstandig. Het team dat het juridisch advieswerk levert, zit dicht bij de uitvoering. Met als voordeel een praktisch en doelgericht advies waar je als fondsbestuurder concreet mee uit de voeten kunt. Aan het woord is Thirsa de Vries, manager van het team.

Full-service met minder schakels
Hoe ondersteunen jullie fondsbestuurders? Thirsa: “Met al het juridisch pensioenadvies dat je ook bij andere adviesbureaus vindt. Dus variërend van juridische en beleidsmatige vraagstukken tot contractbeheer, communicatie en individuele dossiers. Eén forse taak, die soms wordt onderschat, wil ik graag benadrukken: het opstellen en beheer van fondsdocumenten. Dat is in deze transitieperiode van extra groot belang en hangt nauw samen met de uitvoering. Daar heeft ons team een kort lijntje mee. Dus dat scheelt voor onze klanten een hele schakel.”

Advies op senior-niveau
Hoe is je team samengesteld? Thirsa: “Voor ons advieswerk is ervaring allesbepalend voor de kwaliteit ervan. Dat heeft elk van ons dus volop! Uiteraard naast de basis van een opleiding tot pensioen- of bedrijfsjurist. Ieder lid van ons team is van senior-niveau en in staat om klanten zelfstandig te adviseren. Ook al werken we in de praktijk vaak samen met de APS-teams Bestuursadvies en Actuarieel Advies, waarmee we ons advies dan integreren. En ja, dat is leuk werk. Juist nu er in de nieuwe pensioenwetgeving nog veel losse eindjes zijn. Dat maakt iedere zaak anders en complex door alle details waarin de duiveltjes schuilen, wat precies daarom voor ons een fijne uitdaging is. Maar hoe ingewikkeld de juridische achtergrond van een zaak ook is, we doen altijd ons best om ons advies zo concreet en helder mogelijk te maken.”

De waardering van de klanten
“En daar slagen we steeds beter in”, vervolgt Thirsa. “Daar kunnen uiteindelijk alleen onze klanten over oordelen en dat doen ze ook in het jaarlijkse tevredenheidsonderzoek dat een mooie stijgende trend laat zien. De laatste keer scoorden we een dikke 8, die vooral te danken is, zeggen klanten zelf, aan onze concrete adviezen die nauw aansluiten op hun uitvoeringspraktijk. Ook hoog gewaardeerd worden onze kennissessies en de kwartaalnieuwsbrief, waarmee we klanten op de hoogte houden van juridische ontwikkelingen die voor hen relevant zijn, dus nu vooral rond de Wtp. Om onszelf te informeren lezen we niet alleen veel, maar nemen we ook actief deel aan uiteenlopende commissies in de sector zoals die van de Pensioenfederatie. We zitten dus niet alleen dicht op het vuur van de uitvoering, maar ook bovenop de totstandkoming van de Wtp”.

Vooroplopen met modelreglement FPR
“Die ambitie om klantgericht voorop te lopen hebben we altijd gehad”, zegt Thirsa. “Daaraan is bijvoorbeeld het modelreglement FPR te danken dat we al in 2023 introduceerden en dat door onze klanten wordt gewaardeerd om zowel de inhoud, volledig geënt op de uitvoeringspraktijk, als de helderheid ervan. Steeds breder bewijst dit modelreglement nu zijn waarde. Ook niet-APS-klanten vragen er om, al zal er dan nog een aparte check op de uitvoering moeten komen. Maar we helpen iedereen graag én onafhankelijk.”

Tot besluit zegt Thirsa: “Als team werken we vaak op de achtergrond en zijn daardoor wat minder zichtbaar dan bijvoorbeeld onze actuarieel adviseurs en bestuursadviseurs. Maar ik ben er wel van overtuigd dat onze betrokkenheid bij klanten en onze praktische instelling een groot positief verschil maken. Daar mogen we als team trots op zijn.”

Lees meer over het team Juridisch advies in onze digitale brochure.