APS Actuarieel Advies: “Ja, we zijn begaafde rekenaars, maar in de eerste plaats adviseurs”

Jeroen Beelen

Het team APS Actuarieel Advies levert de pensioensector precies wat z’n naam zegt. Dus stapels complexe berekeningen? “Haha”, lacht manager Jeroen Beelen. “Ja, dat is wat er van actuarissen wordt gedacht. Inderdaad zijn we begaafde rekenaars, maar in de eerste plaats zijn we adviseurs. Met bovendien een diepgaande visie op onze dynamische sector, waarin we ook nog eens voorop willen lopen. Altijd met praktische en betaalbare pensioenen tot doel. In dit opzicht zijn we misschien anders dan de rest.”

Onafhankelijk
Het team van Jeroen telt twintig actuarissen die elkaar aanvullen qua ervaring, expertise en innovatiekracht. Wie zijn de klanten? “Eigenlijk alle pensioenfondsen”, zegt Jeroen, “ongeacht waar hun uitvoering is ondergebracht. Ja, veel klanten van Achmea Pensioenservices maken van onze diensten gebruik, die profiteren van de korte lijntjes - ofwel efficiency - tussen ons en de pensioenuitvoering van Achmea Pensioenservices. Maar wij zien ook dat genoeg andere fondsen bij ons aankloppen voor actuarieel advies. Zij willen met ons sparren en vragen (ad hoc) om onze actuariële adviesdiensten. Ook dat is mogelijk. Hoe dan ook is ons advies volledig onafhankelijk, zoals ook vastgelegd in ons professioneel statuut. We hebben uitsluitend het belang van de klant voor ogen.”

Onderscheidend
Verschillen jullie van andere actuariële adviesbureaus? “Niet wat het dienstenpakket betreft, zegt Jeroen. “Wij zijn zeker zo breed en full-service als de rest. Maar in andere opzichten zijn wij toch wel onderscheidend, hebben wij net iets meer te bieden. Veel daarvan is terug te voeren op onze traditie van visieontwikkeling. Wij willen het begrip pensioen doorgronden, weten welke kant het opgaat en vooral ook meepraten over de richting ervan. Onze stem wordt gehoord. We stonden bijvoorbeeld aan de wieg van de Wet verbeterde premieregeling en we adviseerden al over DC-regelingen met variabele uitkeringen toen dat nog een noviteit was. Een ander voorbeeld is de ontwikkeling van het risicopreferentieonderzoek, nog voordat daar een wettelijke plicht voor was. We waren de eersten en nog steeds maken veel fondsen graag gebruik van deze innovatieve tool.”

“Kortom, we lopen – op basis van een diepgaande visie - graag voorop. Succesvol projecten afronden en samen met klanten, aan het front strijden. Dat willen wij. Daarmee voelen wij ons pioniers. We kregen ook veel feedback van klanten en collega’s in de pensioensector. Zij waarderen dat we een heldere visie neerleggen en dat we ook lobbystukken schrijven om zaken te verbeteren.”

Uitvoerbaarheid en comfort
“Nog even terug naar onze korte lijntjes met de uitvoering”, vervolgt Jeroen. “Dus dicht bij het vuur. Het onderscheidend voordeel daarvan voor klanten – ongeacht of ze nu bij Achmea Pensioenservices zitten of elders – is dat wij onze adviezen altijd ook toetsen en beoordelen op de praktische uitvoerbaarheid ervan. Als fondsbestuur kun je je nog zo’n mooi beleid voornemen, maar hoe dat in de praktijk uitpakt, leer je niet uit alleen een kale berekening. De klant inzicht bieden vinden wij net zo belangrijk als de cijfers. We geven altijd uitleg bij alles wat wij leveren. We willen dat de klant comfortabel besluiten kan nemen. We voelen ons dan ook meer dan alleen een actuaris. Ja, we zijn begaafde rekenaars, maar in de eerste plaats zijn we adviseurs.”

Het bewijs
“We hebben inmiddels een grote en veelzijdige klantenkring opgebouwd met toonaangevende namen in alle sectoren en worden gewaardeerd door onze klanten” vertelt Jeroen. “We hebben een hele stabiele klantenkring en die groeit gestaag. Jaarlijks laten we onder hen een klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren door een onafhankelijk bureau. Elk jaar scoren we een dikke 8. Ik ben daar heel trots op”.